METAL GEAR 2

主要諸元
名称 メタルギア2
正式名称
METAL GEAR 2
登場作品 SNAKE'S REVENGE(90)
初出 SNAKE'S REVENGE(90)
開発者 不明
開発所 イシュカビビル郊外「ファナティック要塞」秘密工場
搭乗者
乗員 不明(後述)
全長 不明
全幅 不明
全高 約9.89m(推定/後述)
自重 不明
武装 大型ミサイルポッド・他
装甲 不明
エンジン 不明
装備 不明
弱点 本体正面メインカメラ
生産数 1機
デザイン 不明(後述)
公式立体化 未製作(推定)
立体物発売 なし

1990年発売のNES版「SNAKE'S REVENGE」に登場する最終兵器。当初のミッション(OPERATION 747)を完遂した直後にその存在が明らかとなり、ソリッド・スネークは直ちに同兵器の発見および破壊へと向かうことになる。
開発所は、テリスタン国の首都・イシュカビビル郊外にある「ファナティック要塞」の秘密工場。なお、スペックや開発者など、詳細は一切不明である。

 

The ultimate weapon that appears in the NES version of "SNAKE'S REVENGE" released in 1990. Its existence was revealed immediately after completing its original mission (OPERATION 747), and Solid Snake immediately set out to discover and destroy the weapon. The development facility is a secret factory located in the "Fortress Fanatic" on the outskirts of lshkabibil, the capital of Teristan. Further, details such as specifications and developer are unknown.

[ warning : spoilers ] ※以下、ネタバレ要素を含みます

▲メタルギア2のゲーム内グラフィック

メタルギア2の姿は、ゲーム最終盤にて見ることができます。オレンジイエローに発光する部分が点滅しているモードが基本状態です。そしてこのグラフィックが、メタルギア2唯一の資料でもあります。

 

▲Metal Gear 2 in-game graphics

Metal Gear 2 can be seen at the final stage of the game. The mode in which the orange yellow emitting part is blinking is the basic state.This graphic is also the only material for Metal Gear 2.

メタルギア2の破壊方法▶︎

メタルギア2を破壊方法する唯一の方法は、3枚のシャッターが開閉するダクトを通してリモコンミサイルを機体正面のメインカメラ(レドーム?)に撃ち込むこと。
計測によると、14発を命中させることでメタルギア2を破壊できます。

 

How to destroy Metal Gear 2▶︎

The only way to destroy Metal Gear 2 is to shoot a guided missile into the main camera (radome?) on the front of the aircraft through a duct that opens and closes three shutters. According to measurements, it takes 14 hits to destroy Metal Gear 2.

▲メタルギア2のゲーム内グラフィック・その2

メタルギア2のゲーム内グラフィックは基本状態の他に、ダメージを受けた時の状態と、完全に破壊された状態が存在します。

 

▲Metal Gear 2 in-game graphics part 2

In addition to the basic state, Metal Gear 2's in-game graphics have a state when the game is damaged and a state where it is completely destroyed.

■メタルギア2のゲーム内情報

ゲーム内の通信/会話で得られる情報から、メタルギア2についての状況と性能を列記します。

 

■Metal Gear 2 in-game information

We will list the situation and performance of Metal Gear 2 based on information obtained through in-game communication/conversations.

Scene.1/メタルギア2の存在を把握

メタルギア2の存在が初めて知らされるのは、メタルギア1(VRC-4)を破壊した直後のこと。フォックスハウンドの諜報班がその存在を確認したとのことで、OPERATION 747はさらに続くこととなります。(なお、EXISTANCEはミススペルです。正しくはEXISTENCE)

 

Scene.1 / Understanding the existence of Metal Gear 2

The existence of Metal Gear 2 is first announced immediately after Metal Gear 1 (VRC-4) is destroyed. Since Foxhound's intelligence team has confirmed its existence, Operation 747 will continue. (Please note that EXISTANCE is a misspelling. The correct name is EXISTENCE.)

Scene.2/メタルギア2の性能

とある指揮官による情報。メタルギア2は、メタルギア1(VRC-4)の7倍強力とのこと。しかし、具体的に何が7倍強力なのかは全く不明。

 

Scene.2 / Metal Gear 2 performance

Information from a certain commander. Metal Gear 2 is said to be 7 times more powerful than Metal Gear 1 (VRC-4). However, it is completely unknown what exactly makes it seven times more powerful.

Scene.3/情報を持たない捕虜たち

進行ルート上にはたくさんの捕虜がいますが、その全てがメタルギアについての情報を持っている訳ではありません。何も知らない捕虜も多数います。

 

Scene.3 / Prisoners without information

There are many prisoners along the route, but not all of them have information about Metal Gear. There are many prisoners who know nothing.

Scene.4/メタルギア2の鍵

とある指揮官による情報。秘密兵器の鍵は「ファナティック要塞」の司令官が握っているとのこと。この鍵は文字通りメタルギア2の始動キーのことか、それとも隠された謎を意味するのか?

 

Scene.4 / Metal Gear 2 Key

Information from a certain commander. The key to the secret weapon is said to be in the hands of the commander of the Fanatic Fortress. Is this key literally the starting key for Metal Gear 2, or does it represent a hidden mystery?

Scene.5/メタルギア2の運用計画と、司令官の目的

ジェニファーの報告。メタルギア2の運用計画を発見したこと、そして敵司令官の目的が明らかになる。メタルギア2には、世界中に向けて核ミサイルを発射できる能力があることが判明する。

 

Scene.5 / Metal Gear 2 plans and the commander's purpose

Jennifer's report. The discovery of Metal Gear 2's plans and the purpose of the enemy commander are revealed. It turns out that Metal Gear 2 has the ability to launch nuclear missiles around the world.

Scene.6/準備はできている

とある指揮官による情報。「我々の兵器は準備ができている」とのこと。メタルギア2は既に完成しているらしい。

 

Scene.6 / I'm ready

Information from a certain commander. "Our weapons are ready." Metal Gear 2 seems to have already been completed.

Scene.7/警告!メタルギア2起動

敵司令官を倒した直後、メタルギア2は起動する。そして、要塞内の全員に向けて地下シェルターへの避難が勧告される。

 

Scene.7 / Warning! metal gear 2 Operable

Metal Gear 2 starts up immediately after defeating the enemy commander. Everyone inside the fortress is then advised to evacuate to underground shelters.

Scene.8/秘密工場の入り口

囚われの身となっていたジェニファーを解放すると、メタルギア2の秘密工場へと繋がる扉がそこにあることを指差しで教えてくれる。

 

Scene.8/Secret factory entrance

When you free Jennifer from her captivity, she will point out the door that leads to Metal Gear 2's secret plant.

Scene.9/核攻撃の最初の目標

秘密工場に入ると、メタルギア2の第一攻撃目標がアナウンスされる。最初の標的は、ニューヨーク、東京、そしてモスクワである。

 

Scene.9 / First target of nuclear attack

Upon entering the secret factory, Metal Gear 2's first attack target will be announced. The first targets are New York, Tokyo, and Moscow.

▲メタルギア2に乗員はいるのか?

ファナティック要塞の司令官が斃れたのち、メタルギア2は起動する。メタルギア2の乗員数に関しては「不明」であるが、自動的に核攻撃ができるのであればメタルギア2はピースウォーカーのような「AI兵器」である可能性がある。そのため、乗員は必要ないのかもしれない。

 

▲Are there any crew members in Metal Gear 2 ?

After the commander of the Fanatic Fortress dies, Metal Gear 2 starts up. The number of crew members on Metal Gear 2 is "unknown", but if it can automatically carry out nuclear attacks, it is possible that Metal Gear 2 is an "AI weapon" like Peace Walker. If it , a crew member may not be necessary.

▲メタルギア2の攻撃能力を推察する

メタルギア2の第一攻撃目標としてニューヨーク、東京、そしてモスクワの3都市が設定されるが、ここからメタルギア2の攻撃能力を推察したい。

まず最初に「本作の舞台、テリスタン国がどこにあるのか?」という話になりますが、ここではカスピ海沿岸・ロシアとアゼルバイジャンに跨る一帯をテリスタン国と設定して進めたいと思います。(場所の選定理由は、追加コラムとして後述します)

そこからGoogle Mapを用いて第一攻撃目標となった各都市までの直線距離を測ったところ、ニューヨークまでは約9,170km、東京までは約7,550km、モスクワまでは約1,750kmという結果となった。

大陸間弾道ミサイル(ICBM)クラスの性能を持つミサイルを、メタルギア2は発射する能力を持つ。

 

しかし、メタルギアの本質をいま一度考えてみてほしい。

メタルギアがなぜ驚異的な兵器と呼ばれているか?それは「二足歩行による踏破性を持って全地形に対応し、地上のどこからでも核を撃てるから」に他ならない。地上の一拠点から世界中に核を撃てるのだとしたら、それは単に大陸間弾道ミサイルの性能が良いからであって、メタルギアである必要は何もない。

ファナティック要塞を出ることなく破壊されたメタルギア2の真の脅威を、世界は知らないまま物語の幕は下りることとなった。

 

▲Estimating Metal Gear 2's attack ability

3 cities, New York, Tokyo, and Moscow, are set as Metal Gear 2's primary attack targets, and I would like to infer Metal Gear 2's attack capabilities from this.

First of all, let's talk about "Where is the setting of this work, the country of Telistan?'' Here, I would like to proceed by setting the country of Telistan as the Caspian Sea coast, an area that straddles Russia and Azerbaijan. (The reason for choosing the location will be explained later in an additional column.)

From there, we used Google Maps to measure the straight-line distances to each of the cities that were the primary attack targets, and found that it was approximately 10,200 km to New York, approximately 6,200 km to Tokyo, and approximately 2,800 km to Moscow.

Metal Gear 2 has the ability to launch missiles with the performance of intercontinental ballistic missiles (ICBMs).

 

However, I want you to think about the essence of Metal Gear once again.

Why is Metal Gear called an amazing weapon? This is because it can traverse all terrain with its bipedal walking ability, and can fire nuclear weapons from anywhere on the ground.

If nuclear weapons can be fired all over the world from a single base on the ground, it is simply because intercontinental ballistic missiles have good performance, and there is no need for them to be Metal Gear.

▲メタルギア2の全高を推察する

メタルギア2のスペックは一切明かされず、全高についても全くの不明。しかし、ゲーム内のドット比から数値を割り出してみます。

まず、アトラクトデモに表示されるメタルギア1(VRC-4)の全高は22フィート(6.7056 m)との記載があります。そしてゲーム内のドット数を計測すると、メタルギア1が縦63ドット、メタルギア2が縦93ドットとなっています。ここから計算すると、メタルギア2の全高は約9.8986mと導き出されます。

(ゲーム内ビジュアルは真正面ではなく俯瞰気味であるため、実際は誤差があるかもしれません。また、2機が同スケールでは描かれていない可能性もあります)

 

▲Estimating the total height of Metal Gear 2

Metal Gear 2's specifications have not been revealed at all, and its overall height is also completely unknown. However, let's try to figure out the numbers from the in-game dot ratio.

First of all, the total height of Metal Gear 1 (VRC-4) shown in the Attract demo is stated to be 22 feet (6.7056 m). And when we measure the number of dots in the game, Metal Gear 1 has 63 vertical dots and Metal Gear 2 has 93 vertical dots. Calculating from this, the total height of Metal Gear 2 is calculated to be approximately 9.8986m.

(The in-game visual is not a straight-on view but a bird's-eye view, so there may be some errors in reality. Also, the two aircraft may not be drawn to the same scale.)

▲メタルギア2のデザイナーは誰か?

メタルギア2のデザイナーは明言されていない。エンディングのスタッフロールには、グラフィックとして2名の名前が記載されているのみである。しかしながら、この2名のどちらかがメタルギア2を描いたものとすれば、「T.FUJIMOTO」の方が有力ではないかと考えられる。
というのは「T.FUJIMOTO」は藤本武史氏であり、コナミでは「悪魔城伝説(89年)」、「がんばれゴエモン 〜ゆき姫救出絵巻〜(91年)」、「パロディウスだ! 〜神話からお笑いへ〜(92年)」、「バットマンリターンズ(93年)」、「Pop'nツインビー(93年)」などがあり、いずれもキャラクター/デザイナーとして制作に深く関わっている実績がある。

対して「A.NOZAKI」は、この「SNAKE'S REVENGE」の他には「マッド・シティ(88年)」のバグチェッカー以外に名前が見当たらないため、可能性としては薄いと考えられます。

ただし、これらはあくまで推察であることに注意してください。

 

▲Who is the designer of Metal Gear 2 ?

The designer of Metal Gear 2 has not been announced. The ending staff roll only has the names of two people listed as a graphic. However, if either of these two artists drew Metal Gear 2, it is thought that "T.FUJIMOTO" is more likely. That's because "T.FUJIMOTO" is Mr. Takeshi Fujimoto, and Konami's works include "Castlevania III: Dracula's Curse (1989)","The Legend of the Mystical Ninja (1991)","Parodius! From Myth to Laughter (1992)","Batman Returns (1993)", and "Pop'n Twinbee (1993)", all of which he has a track record of being deeply involved in as a character design / designer.

On the other hand, "A.NOZAKI" is considered to be a slim possibility, as there is no name other than "SNAKE'S REVENGE" other than Bug Checker from "The Adventures of Bayou Billy (1988)".

However, please note that these are just speculations.

コラム/テリスタン国はどこか?

Column / Where is Teristan?

本項では、SNAKE'S REVENGEの舞台「テリスタン」という架空の国が地球上のどこにあるか?という問題について記載していきます。

まず、設定およびゲーム内進行ルートにより、1つの言語的条件と3つの地理的条件が発生します。以下に列記します。

 

In this section, we will discuss the question of where on Earth the fictional country of "Teristan," the setting of SNAKE'S REVENGE, is located.

First, one linguistic condition and three geographical conditions arise due to the setting and in-game progression route. They are listed below.

 

1.「テリスタン」という国名による言語的条件

2. ジャングル、または森林地帯が存在する

3. 海または大きな河川が存在する

4. 高い山岳地帯が存在する

 

1. Linguistic condition due to the country name "Teristan"

2. There is a jungle or forest area

3. There is an ocean or a large river

4. There is a high mountainous area

 

 

1.「テリスタン」という国名による言語的条件

国名についている「〜スタン」という名称はペルシア語で「土地や国」を意味する地名接尾辞で、現在は中央アジアに位置するカザフスタン、ウズベキスタン、トルクメニスタン、タジキスタン、アフガニスタン、パキスタンの6カ国があります(なお、キルギスの旧国名はキルギスタン)。それに加え、地方名に「〜スタン」を有する国もその周辺に存在します。であれば当然、地名接尾辞にスタンが付くテリスタン国もこの地域のどこかに位置すると考えるべきです。

言語的な条件でありながら、かなり地理が限定されうる条件でもあります。

 

1. Linguistic condition due to the country name "Teristan"

The name "-stan" in the country name is a place name suffix that means "land or country" in Persian, and there are currently six countries located in Central Asia: Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Tajikistan, Afghanistan, and Pakistan (note that the former name of Kyrgyz Republic was Kyrgyzstan). In addition, there are countries in the surrounding area that have "-stan" in their regional names. If that is the case, then it is natural to assume that the country of Teristan, whose place name has the suffix "stan", is located somewhere in this region.

While this is a linguistic condition, it is also a condition that can limit the geography considerably.

2.スネークたちはジャングルに降下し、作戦を遂行している

中央アジアは気候的に乾燥しており、砂漠、半砂漠地帯、そして大草原地帯が広がります。つまり、ジャングルと呼べるほどの生い茂る森林地帯がそもそも殆ど存在せず、あったとしてもごく限られたエリアに限られます。中東圏に関してはさらに壊滅的で、緑地はほぼ宅地か耕作地等、管理された緑です。

 

2. Snake and his subordinates descend into the jungle and carry out their operations

Central Asia has a dry climate, with deserts, semi-desert areas, and grasslands. In other words, there are almost no lush forest areas that can be called jungles, and even if they do exist, they are limited to very limited areas. The Middle East is even more devastated, with most green areas being managed greenery such as residential areas or farmland.

3.メタルギア1を複数積載できるほどの大型貨物船が接岸できる水深の海、または河川に面している

中央アジア/中東圏において外洋または内海に接する部分はあるものの、その殆どは砂漠化した部分です。2の項目ではジャングルについて述べましたが、つまるところ「ジャングルと隣接した海や河川はかなり限られる」ということになります。大型貨物船というのもかなり場所の制限がかかる点で、浅い河川や海岸、狭い運河などでは運用が難しいでしょう。

そもそも、メタルギア1をどこに輸送するのかは不明ですが、少なくとも外洋へ繋がるルートを確保する必要があると思います。

 

3. It faces a deep water or river where a large cargo ship large enough to carry multiple Metal Gear 1s can dock

Although there are parts of Central Asia/Middle East that border the open ocean or inland sea, most of them are desertified. In item 2, we mentioned jungles, but in short, "there are very few seas or rivers adjacent to jungles." Large cargo ships are quite limited in terms of location, and it would be difficult to use them in shallow rivers, coasts, or narrow canals.

First of all, it is unclear where Metal Gear 1 will be transported, but it is necessary to secure a route that at least leads to the open sea.

4.ロープウェイが敷設できる山岳地帯を有している

ファナティック要塞の深部に潜入したステージ後半において、スネークは何度かロープウェイを使って移動することとなります。ということは必然、要塞は山岳地にあるということです。

ステージ序盤のジャングルや、海または河川と隣接している必要はないものの(メタルギア1を沈めた後、ヘリで移動したと思われるため)、だとしてもさほど離れてはいないところに山岳地はあるのでしょう。そこに敵司令官、ハイアローラ・コックマミーとメタルギア2は存在するのです。

 

4. It has a mountainous area where a ropeway can be laid

In the latter half of the stage, when Snake infiltrates the depths of the Fanatic Fortress, he will use the ropeway to travel several times. This means that the fortress is inevitably located in a mountainous area.

It does not need to be adjacent to the jungle at the beginning of the stage, the sea, or a river (since it is believed that he traveled by helicopter after sinking Metal Gear 1), but even so, there will probably be a mountainous area not far away. That is where the enemy commander, Higharolla Kockamamie and Metal Gear 2 are located.

以上、地名接尾辞にスタンが付く地域/ジャングル/海または河川/山岳地という4つの点を全て満たす場所は、かなり限られることがわかります。

その他考慮されるべき条件としては「既に存在する都市の近郊に建国されるとは考えにくい」「政治的には東側諸国」などがあるでしょう。

前者の例では、例えばイラン領内であるカスピ海南岸の緑地帯はほぼ都市・宅地として開発されており、首都テヘランも近いため、ここに新興国が誕生する可能性はかなり低いのではないかと考えられます。後者の例としては、黒海に面するジョージアや黒海/地中海の両方に面するトルコの例があります。地理的な条件だけを考えれば可能性はあるのですが(ただし「〜スタン」が付く言語的条件からは少し遠くなります)、どちらも西側諸国であるため、軍事国家が新たに興る動きは阻害されやすいのではないかという懸念です。つまり立地的には、東側諸国や、かつて「第三世界」と呼ばれたような政情不安定な国の方が、より新興国が生まれる条件が整っている気がします。

 

様々な条件を考慮し、いくつか候補を上げたのちに最も有力だったと思えるのが前述の通り「カスピ海西岸・ロシアとアゼルバイジャンに跨る一帯」でした。ロシアの端ということは「ソビエト連邦崩壊時に独立した共和国」のような建国の理由づけもできるかもしれません。

なお、カスピ海は外洋へのルートも(政治的に通行できるかどうかはともかく)一応は確立されています。ヴォルガ・ドン運河(長さ145 m/幅17 m/深さ3.6 m/排水量5,000tまでの船舶は通行可能)を経由してアゾフ海、クリミア半島の端を通って黒海、イスタンブールからエーゲ海を経由して地中海へ。そこからジブラルタル海峡を抜ければ北大西洋へ、スエズ運河から紅海を通ればアラビア海へと出られます。

 

あなたは、「テリスタン」がどこにあると考えますか?

 

As mentioned above, we can see that there are very few places that meet all four points: an area with the place name suffix Stan / jungle / sea or river / mountainous area.

Other conditions to be considered include "it is unlikely that a state would be established near an existing city" and "politically, it is an Eastern bloc country."

In the former case, for example, the green belt on the southern coast of the Caspian Sea in Iranian territory has been developed into a city and residential area, and the capital Tehran is nearby, so it is considered that the possibility of an emerging state being born here is quite low.

Examples of the latter include Georgia, which faces the Black Sea, and Turkey, which faces both the Black Sea and the Mediterranean Sea. If we consider only the geographical conditions, there is a possibility (although it is a little far from the linguistic condition of the "-stan"), but since both are Western countries, there is a concern that the movement to establish a new military state may be easily hindered.

In other words, in terms of location it seems that Eastern countries and politically unstable countries such as those formerly known as the "Third World" have better conditions for the birth of emerging countries.

 

After considering various conditions and coming up with several candidates, the most likely one was, as mentioned above, "the area on the western coast of the Caspian Sea, straddling Russia and Azerbaijan." Being at the edge of Russia, one could justify its founding as "a republic that became independent when the Soviet Union collapsed."

 

In addition, the Caspian Sea also has an established route to the open ocean (regardless of whether it is politically passable or not). It can be reached by passing through the Volga-Don Canal (145m long, 17m wide, 3.6m deep, ships up to 5,000t displacement can pass through), then the Sea of ​​Azov, then the Black Sea through the edge of the Crimean Peninsula, and from Istanbul through the Aegean Sea to the Mediterranean Sea. From there, you can reach the North Atlantic through the Strait of Gibraltar, or the Arabian Sea through the Suez Canal and the Red Sea.

 

Where do you think "Teristan" is?

■出典(source)

SNAKE'S REVENGE @konami / Ultra1990

SNAKE'S REVENGE GAME MANUAL @konami 2023

GameStaff@wiki コナミ

METAL GEAR 2

主要諸元
名称 メタルギア2
正式名称
METAL GEAR 2
登場作品 SNAKE'S REVENGE(90)
初出 SNAKE'S REVENGE(90)
開発者 不明
開発所 イシュカビビル郊外「ファナティック要塞」秘密工場
搭乗者
乗員 不明(後述)
全長 不明
全幅 不明
全高 約9.89m(推定/後述)
自重 不明
武装 大型ミサイルポッド・他
装甲 不明
エンジン 不明
装備 不明
弱点 本体正面メインカメラ
生産数 1機
デザイン 不明(後述)
公式立体化 未製作(推定)
立体物発売 なし

1990年発売のNES版「SNAKE'S REVENGE」に登場する最終兵器。当初のミッション(OPERATION 747)を完遂した直後にその存在が明らかとなり、ソリッド・スネークは直ちに同兵器の発見および破壊へと向かうことになる。
開発所は、テリスタン国の首都・イシュカビビル郊外にある「ファナティック要塞」の秘密工場。なお、スペックや開発者など、詳細は一切不明である。

 

The ultimate weapon that appears in the NES version of "SNAKE'S REVENGE" released in 1990. Its existence was revealed immediately after completing its original mission (OPERATION 747), and Solid Snake immediately set out to discover and destroy the weapon. The development facility is a secret factory located in the "Fortress Fanatic" on the outskirts of lshkabibil, the capital of Teristan. Further, details such as specifications and developer are unknown.

[ warning : spoilers ]

※以下、ネタバレ要素を含みます

▼メタルギア2のゲーム内グラフィック

メタルギア2の姿は、ゲーム最終盤にて見ることができます。オレンジイエローに発光する部分が点滅しているモードが基本状態です。そしてこのグラフィックが、メタルギア2唯一の資料でもあります。

 

▼Metal Gear 2 in-game graphics

Metal Gear 2 can be seen at the final stage of the game. The mode in which the orange yellow emitting part is blinking is the basic state.This graphic is also the only material for Metal Gear 2.

▼メタルギア2の破壊方法

メタルギア2を破壊方法する唯一の方法は、3枚のシャッターが開閉するダクトを通してリモコンミサイルを機体正面のメインカメラ(レドーム?)に撃ち込むこと。
計測によると、14発を命中させることでメタルギア2を破壊できます。

 

▼How to destroy Metal Gear 2

The only way to destroy Metal Gear 2 is to shoot a guided missile into the main camera (radome?) on the front of the aircraft through a duct that opens and closes three shutters. According to measurements, it takes 14 hits to destroy Metal Gear 2.

▼メタルギア2のゲーム内グラフィック・その2

メタルギア2のゲーム内グラフィックは基本状態の他に、ダメージを受けた時の状態と、完全に破壊された状態が存在します。

 

▼Metal Gear 2 in-game graphics part 2

In addition to the basic state, Metal Gear 2's in-game graphics have a state when the game is damaged and a state where it is completely destroyed.

■メタルギア2のゲーム内情報

ゲーム内の通信/会話で得られる情報から、メタルギア2についての状況と性能を列記します。

 

■Metal Gear 2 in-game information

We will list the situation and performance of Metal Gear 2 based on information obtained through in-game communication/conversations.

Scene.1/メタルギア2の存在を把握

メタルギア2の存在が初めて知らされるのは、メタルギア1(VRC-4)を破壊した直後のこと。フォックスハウンドの諜報班がその存在を確認したとのことで、OPERATION 747はさらに続くこととなります。(なお、EXISTANCEはミススペルです。正しくはEXISTENCE)

 

Scene.1 / Understanding the existence of Metal Gear 2

The existence of Metal Gear 2 is first announced immediately after Metal Gear 1 (VRC-4) is destroyed. Since Foxhound's intelligence team has confirmed its existence, Operation 747 will continue. (Please note that EXISTANCE is a misspelling. The correct name is EXISTENCE.)

Scene.2/メタルギア2の性能

とある指揮官による情報。メタルギア2は、メタルギア1(VRC-4)の7倍強力とのこと。しかし、具体的に何が7倍強力なのかは全く不明。

 

Scene.2 / Metal Gear 2 performance

Information from a certain commander. Metal Gear 2 is said to be 7 times more powerful than Metal Gear 1 (VRC-4). However, it is completely unknown what exactly makes it seven times more powerful.

Scene.3/情報を持たない捕虜たち

進行ルート上にはたくさんの捕虜がいますが、その全てがメタルギアについての情報を持っている訳ではありません。何も知らない捕虜も多数います。

 

Scene.3 / Prisoners without information

There are many prisoners along the route, but not all of them have information about Metal Gear. There are many prisoners who know nothing.

Scene.4/メタルギア2の鍵

とある指揮官による情報。秘密兵器の鍵は「ファナティック要塞」の司令官が握っているとのこと。この鍵は文字通りメタルギア2の始動キーのことか、それとも隠された謎を意味するのか?

 

Scene.4 / Metal Gear 2 Key

Information from a certain commander. The key to the secret weapon is said to be in the hands of the commander of the Fanatic Fortress. Is this key literally the starting key for Metal Gear 2, or does it represent a hidden mystery?

Scene.5/メタルギア2の運用計画と、司令官の目的

ジェニファーの報告。メタルギア2の運用計画を発見したこと、そして敵司令官の目的が明らかになる。メタルギア2には、世界中に向けて核ミサイルを発射できる能力があることが判明する。

 

Scene.5 / Metal Gear 2 plans and the commander's purpose

Jennifer's report. The discovery of Metal Gear 2's plans and the purpose of the enemy commander are revealed. It turns out that Metal Gear 2 has the ability to launch nuclear missiles around the world.

Scene.6/準備はできている

とある指揮官による情報。「我々の兵器は準備ができている」とのこと。メタルギア2は既に完成しているらしい。

 

Scene.6 / I'm ready

Information from a certain commander. "Our weapons are ready." Metal Gear 2 seems to have already been completed.

Scene.7/警告!メタルギア2起動

敵司令官を倒した直後、メタルギア2は起動する。そして、要塞内の全員に向けて地下シェルターへの避難が勧告される。

 

Scene.7 / Warning! metal gear 2 Operable

Metal Gear 2 starts up immediately after defeating the enemy commander. Everyone inside the fortress is then advised to evacuate to underground shelters.

Scene.8/秘密工場の入り口

囚われの身となっていたジェニファーを解放すると、メタルギア2の秘密工場へと繋がる扉がそこにあることを指差しで教えてくれる。

 

Scene.8/Secret factory entrance

When you free Jennifer from her captivity, she will point out the door that leads to Metal Gear 2's secret plant.

Scene.9/核攻撃の最初の目標

秘密工場に入ると、メタルギア2の第一攻撃目標がアナウンスされる。最初の標的は、ニューヨーク、東京、そしてモスクワである。

 

Scene.9 / First target of nuclear attack

Upon entering the secret factory, Metal Gear 2's first attack target will be announced. The first targets are New York, Tokyo, and Moscow.

▼メタルギア2に乗員はいるのか?

ファナティック要塞の司令官が斃れたのち、メタルギア2は起動する。メタルギア2の乗員数に関しては「不明」であるが、自動的に核攻撃ができるのであればメタルギア2はピースウォーカーのような「AI兵器」である可能性がある。そのため、乗員は必要ないのかもしれない。

 

▼Are there any crew members in Metal Gear 2 ?

After the commander of the Fanatic Fortress dies, Metal Gear 2 starts up. The number of crew members on Metal Gear 2 is "unknown", but if it can automatically carry out nuclear attacks, it is possible that Metal Gear 2 is an "AI weapon" like Peace Walker. If it , a crew member may not be necessary.

▼メタルギア2の攻撃能力を推察する

メタルギア2の第一攻撃目標としてニューヨーク、東京、そしてモスクワの3都市が設定されるが、ここからメタルギア2の攻撃能力を推察したい。

まず最初に「本作の舞台、テリスタン国がどこにあるのか?」という話になりますが、ここではカスピ海沿岸・ロシアとアゼルバイジャンに跨る一帯をテリスタン国と設定して進めたいと思います。(場所の選定理由は、追加コラムとして後述します)

そこからGoogle Mapを用いて第一攻撃目標となった各都市までの直線距離を測ったところ、ニューヨークまでは約9,170km、東京までは約7,550km、モスクワまでは約1,750kmという結果となった。

大陸間弾道ミサイル(ICBM)クラスの性能を持つミサイルを、メタルギア2は発射する能力を持つ。

 

しかし、メタルギアの本質をいま一度考えてみてほしい。

メタルギアがなぜ驚異的な兵器と呼ばれているか?それは「二足歩行による踏破性を持って全地形に対応し、地上のどこからでも核を撃てるから」に他ならない。地上の一拠点から世界中に核を撃てるのだとしたら、それは単に大陸間弾道ミサイルの性能が良いからであって、メタルギアである必要は何もない。

ファナティック要塞を出ることなく破壊されたメタルギア2の真の脅威を、世界は知らないまま物語の幕は下りることとなった。

 

▼Estimating Metal Gear 2's attack ability

3 cities, New York, Tokyo, and Moscow, are set as Metal Gear 2's primary attack targets, and I would like to infer Metal Gear 2's attack capabilities from this.

First of all, let's talk about "Where is the setting of this work, the country of Telistan?'' Here, I would like to proceed by setting the country of Telistan as the Caspian Sea coast, an area that straddles Russia and Azerbaijan. (The reason for choosing the location will be explained later in an additional column.)

From there, we used Google Maps to measure the straight-line distances to each of the cities that were the primary attack targets, and found that it was approximately 10,200 km to New York, approximately 6,200 km to Tokyo, and approximately 2,800 km to Moscow.

Metal Gear 2 has the ability to launch missiles with the performance of intercontinental ballistic missiles (ICBMs).

 

However, I want you to think about the essence of Metal Gear once again.

Why is Metal Gear called an amazing weapon? This is because it can traverse all terrain with its bipedal walking ability, and can fire nuclear weapons from anywhere on the ground.

If nuclear weapons can be fired all over the world from a single base on the ground, it is simply because intercontinental ballistic missiles have good performance, and there is no need for them to be Metal Gear.

▼メタルギア2の全高を推察する

メタルギア2のスペックは一切明かされず、全高についても全くの不明。しかし、ゲーム内のドット比から数値を割り出してみます。

まず、アトラクトデモに表示されるメタルギア1(VRC-4)の全高は22フィート(6.7056 m)との記載があります。そしてゲーム内のドット数を計測すると、メタルギア1が縦63ドット、メタルギア2が縦93ドットとなっています。ここから計算すると、メタルギア2の全高は約9.8986mと導き出されます。

(ゲーム内ビジュアルは真正面ではなく俯瞰気味であるため、実際は誤差があるかもしれません。また、2機が同スケールでは描かれていない可能性もあります)

 

▼Estimating the total height of Metal Gear 2

Metal Gear 2's specifications have not been revealed at all, and its overall height is also completely unknown. However, let's try to figure out the numbers from the in-game dot ratio.

First of all, the total height of Metal Gear 1 (VRC-4) shown in the Attract demo is stated to be 22 feet (6.7056 m). And when we measure the number of dots in the game, Metal Gear 1 has 63 vertical dots and Metal Gear 2 has 93 vertical dots. Calculating from this, the total height of Metal Gear 2 is calculated to be approximately 9.8986m.

(The in-game visual is not a straight-on view but a bird's-eye view, so there may be some errors in reality. Also, the two aircraft may not be drawn to the same scale.)

▼メタルギア2のデザイナーは誰か?

メタルギア2のデザイナーは明言されていない。エンディングのスタッフロールには、グラフィックとして2名の名前が記載されているのみである。しかしながら、この2名のどちらかがメタルギア2を描いたものとすれば、「T.FUJIMOTO」の方が有力ではないかと考えられる。
というのは「T.FUJIMOTO」は藤本武史氏であり、コナミでは「悪魔城伝説(89年)」、「がんばれゴエモン 〜ゆき姫救出絵巻〜(91年)」、「パロディウスだ! 〜神話からお笑いへ〜(92年)」、「バットマンリターンズ(93年)」、「Pop'nツインビー(93年)」などがあり、いずれもキャラクター/デザイナーとして制作に深く関わっている実績がある。

対して「A.NOZAKI」は、この「SNAKE'S REVENGE」の他には「マッド・シティ(88年)」のバグチェッカー以外に名前が見当たらないため、可能性としては薄いと考えられます。

ただし、これらはあくまで推察であることに注意してください。

 

▼Who is the designer of Metal Gear 2 ?

The designer of Metal Gear 2 has not been announced. The ending staff roll only has the names of two people listed as a graphic. However, if either of these two artists drew Metal Gear 2, it is thought that "T.FUJIMOTO" is more likely. That's because "T.FUJIMOTO" is Mr. Takeshi Fujimoto, and Konami's works include "Castlevania III: Dracula's Curse (1989)","The Legend of the Mystical Ninja (1991)","Parodius! From Myth to Laughter (1992)","Batman Returns (1993)", and "Pop'n Twinbee (1993)", all of which he has a track record of being deeply involved in as a character design / designer.

On the other hand, "A.NOZAKI" is considered to be a slim possibility, as there is no name other than "SNAKE'S REVENGE" other than Bug Checker from "The Adventures of Bayou Billy (1988)".

However, please note that these are just speculations.

コラム/テリスタン国はどこか?

Column / Where is Teristan?

本項では、SNAKE'S REVENGEの舞台「テリスタン」という架空の国が地球上のどこにあるか?という問題について記載していきます。

まず、設定およびゲーム内進行ルートにより、1つの言語的条件と3つの地理的条件が発生します。以下に列記します。

 

In this section, we will discuss the question of where on Earth the fictional country of "Teristan," the setting of SNAKE'S REVENGE, is located.

First, one linguistic condition and three geographical conditions arise due to the setting and in-game progression route. They are listed below.

 

1.「テリスタン」という国名による言語的条件

2. ジャングル、または森林地帯が存在する

3. 海または大きな河川が存在する

4. 高い山岳地帯が存在する

 

1. Linguistic condition due to the country name "Teristan"

2. There is a jungle or forest area

3. There is an ocean or a large river

4. There is a high mountainous area

 

 

1.「テリスタン」という国名による言語的条件

国名についている「〜スタン」という名称はペルシア語で「土地や国」を意味する地名接尾辞で、現在は中央アジアに位置するカザフスタン、ウズベキスタン、トルクメニスタン、タジキスタン、アフガニスタン、パキスタンの6カ国があります(なお、キルギスの旧国名はキルギスタン)。それに加え、地方名に「〜スタン」を有する国もその周辺に存在します。であれば当然、地名接尾辞にスタンが付くテリスタン国もこの地域のどこかに位置すると考えるべきです。

言語的な条件でありながら、かなり地理が限定されうる条件でもあります。

 

1. Linguistic condition due to the country name "Teristan"

The name "-stan" in the country name is a place name suffix that means "land or country" in Persian, and there are currently six countries located in Central Asia: Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Tajikistan, Afghanistan, and Pakistan (note that the former name of Kyrgyz Republic was Kyrgyzstan). In addition, there are countries in the surrounding area that have "-stan" in their regional names. If that is the case, then it is natural to assume that the country of Teristan, whose place name has the suffix "stan", is located somewhere in this region.

While this is a linguistic condition, it is also a condition that can limit the geography considerably.

2.スネークたちはジャングルに降下し、作戦を遂行している

中央アジアは気候的に乾燥しており、砂漠、半砂漠地帯、そして大草原地帯が広がります。つまり、ジャングルと呼べるほどの生い茂る森林地帯がそもそも殆ど存在せず、あったとしてもごく限られたエリアに限られます。中東圏に関してはさらに壊滅的で、緑地はほぼ宅地か耕作地等、管理された緑です。

 

2. Snake and his subordinates descend into the jungle and carry out their operations

Central Asia has a dry climate, with deserts, semi-desert areas, and grasslands. In other words, there are almost no lush forest areas that can be called jungles, and even if they do exist, they are limited to very limited areas. The Middle East is even more devastated, with most green areas being managed greenery such as residential areas or farmland.

3.メタルギア1を複数積載できるほどの大型貨物船が接岸できる水深の海、または河川に面している

中央アジア/中東圏において外洋または内海に接する部分はあるものの、その殆どは砂漠化した部分です。2の項目ではジャングルについて述べましたが、つまるところ「ジャングルと隣接した海や河川はかなり限られる」ということになります。大型貨物船というのもかなり場所の制限がかかる点で、浅い河川や海岸、狭い運河などでは運用が難しいでしょう。

そもそも、メタルギア1をどこに輸送するのかは不明ですが、少なくとも外洋へ繋がるルートを確保する必要があると思います。

 

3. It faces a deep water or river where a large cargo ship large enough to carry multiple Metal Gear 1s can dock

Although there are parts of Central Asia/Middle East that border the open ocean or inland sea, most of them are desertified. In item 2, we mentioned jungles, but in short, "there are very few seas or rivers adjacent to jungles." Large cargo ships are quite limited in terms of location, and it would be difficult to use them in shallow rivers, coasts, or narrow canals.

First of all, it is unclear where Metal Gear 1 will be transported, but it is necessary to secure a route that at least leads to the open sea.

4.ロープウェイが敷設できる山岳地帯を有している

ファナティック要塞の深部に潜入したステージ後半において、スネークは何度かロープウェイを使って移動することとなります。ということは必然、要塞は山岳地にあるということです。

ステージ序盤のジャングルや、海または河川と隣接している必要はないものの(メタルギア1を沈めた後、ヘリで移動したと思われるため)、だとしてもさほど離れてはいないところに山岳地はあるのでしょう。そこに敵司令官、ハイアローラ・コックマミーとメタルギア2は存在するのです。

 

4. It has a mountainous area where a ropeway can be laid

In the latter half of the stage, when Snake infiltrates the depths of the Fanatic Fortress, he will use the ropeway to travel several times. This means that the fortress is inevitably located in a mountainous area.

It does not need to be adjacent to the jungle at the beginning of the stage, the sea, or a river (since it is believed that he traveled by helicopter after sinking Metal Gear 1), but even so, there will probably be a mountainous area not far away. That is where the enemy commander, Higharolla Kockamamie and Metal Gear 2 are located.

以上、地名接尾辞にスタンが付く地域/ジャングル/海または河川/山岳地という4つの点を全て満たす場所は、かなり限られることがわかります。

その他考慮されるべき条件としては「既に存在する都市の近郊に建国されるとは考えにくい」「政治的には東側諸国」などがあるでしょう。

前者の例では、例えばイラン領内であるカスピ海南岸の緑地帯はほぼ都市・宅地として開発されており、首都テヘランも近いため、ここに新興国が誕生する可能性はかなり低いのではないかと考えられます。後者の例としては、黒海に面するジョージアや黒海/地中海の両方に面するトルコの例があります。地理的な条件だけを考えれば可能性はあるのですが(ただし「〜スタン」が付く言語的条件からは少し遠くなります)、どちらも西側諸国であるため、軍事国家が新たに興る動きは阻害されやすいのではないかという懸念です。つまり立地的には、東側諸国や、かつて「第三世界」と呼ばれたような政情不安定な国の方が、より新興国が生まれる条件が整っている気がします。

 

様々な条件を考慮し、いくつか候補を上げたのちに最も有力だったと思えるのが前述の通り「カスピ海西岸・ロシアとアゼルバイジャンに跨る一帯」でした。ロシアの端ということは「ソビエト連邦崩壊時に独立した共和国」のような建国の理由づけもできるかもしれません。

なお、カスピ海は外洋へのルートも(政治的に通行できるかどうかはともかく)一応は確立されています。ヴォルガ・ドン運河(長さ145 m/幅17 m/深さ3.6 m/排水量5,000tまでの船舶は通行可能)を経由してアゾフ海、クリミア半島の端を通って黒海、イスタンブールからエーゲ海を経由して地中海へ。そこからジブラルタル海峡を抜ければ北大西洋へ、スエズ運河から紅海を通ればアラビア海へと出られます。

 

あなたは、「テリスタン」がどこにあると考えますか?

 

As mentioned above, we can see that there are very few places that meet all four points: an area with the place name suffix Stan / jungle / sea or river / mountainous area.

Other conditions to be considered include "it is unlikely that a state would be established near an existing city" and "politically, it is an Eastern bloc country."

In the former case, for example, the green belt on the southern coast of the Caspian Sea in Iranian territory has been developed into a city and residential area, and the capital Tehran is nearby, so it is considered that the possibility of an emerging state being born here is quite low.

Examples of the latter include Georgia, which faces the Black Sea, and Turkey, which faces both the Black Sea and the Mediterranean Sea. If we consider only the geographical conditions, there is a possibility (although it is a little far from the linguistic condition of the "-stan"), but since both are Western countries, there is a concern that the movement to establish a new military state may be easily hindered.

In other words, in terms of location it seems that Eastern countries and politically unstable countries such as those formerly known as the "Third World" have better conditions for the birth of emerging countries.

 

After considering various conditions and coming up with several candidates, the most likely one was, as mentioned above, "the area on the western coast of the Caspian Sea, straddling Russia and Azerbaijan." Being at the edge of Russia, one could justify its founding as "a republic that became independent when the Soviet Union collapsed."

 

In addition, the Caspian Sea also has an established route to the open ocean (regardless of whether it is politically passable or not). It can be reached by passing through the Volga-Don Canal (145m long, 17m wide, 3.6m deep, ships up to 5,000t displacement can pass through), then the Sea of ​​Azov, then the Black Sea through the edge of the Crimean Peninsula, and from Istanbul through the Aegean Sea to the Mediterranean Sea. From there, you can reach the North Atlantic through the Strait of Gibraltar, or the Arabian Sea through the Suez Canal and the Red Sea.

 

Where do you think "Teristan" is?

■出典(source)

SNAKE'S REVENGE @konami / Ultra1990

SNAKE'S REVENGE GAME MANUAL @konami 2023

GameStaff@wiki コナミ